Backspegel - höstsäsongen 2015                                                                                                           - vårsäsongen 2015   >>

Julbord torsdagen 10 december

Vi samlades i Café Källan kl 17.00 där vi bjöds på glögg och pepparkakor. Därefter tog vi hissarna upp till restaurang Länsrätten där vi fick en försmak av julens läckerheter. Drygt 170 glada seniorer var anmälda till årets mest välbesökta aktivitet.

Myntkabinettet 16 november

På Sveriges Ekonomiska museum fick vi se världens största mynt och också prova att lyfta det. Hur betalade man innan det fanns pengar?  Vi fick en guidad visning av Myntkabinettets utställningar där vi fick se hur mynt och sedlar sett ut i olika tider och olika länder. Muséet visade också medaljens historia och utveckling, polletter, aktiebrev, bankmaterial, plånböcker, sparbössor och mycket som hör till den ekonomiska historien.

Dessutom beskrev Kaj Barvell från Riksbanken våra nya sedlar och mynt och hur de kommit till.

Efter avslutad guidning intog vi en god lunch på Myntkabinettets restaurang.

Kvinnan på bild nr 2 är ingen mindre än Lea Ahlborn som var ledamot av Konstakademien och den första kvinna som fick den statliga tjänsten kunglig ingravör. Bild nr 3 visar hur en sparbank kunde se ut. Den första sparbanken i Sverige bildades 1820

Höstfest på Wallmans Salonger 21 oktober

Kl 18.00 öppnades portarna för höstens fest på Wallmans där kvällens artister tog emot oss med vacker sång. Artisterna var inte enbart artister, utan även kvällens serveringspersonal. Vi bjöds på en femrättersmeny, förrätt, två varmrätter, ostbricka och dessert med dryck därtill. Mellan alla dessa rätter var det sprakande underhållning av personalen. På Wallmans har några av Sveriges mest omtyckta artister under de senaste decennierna upptäckts.

Smålandsresa 2-3 september

Klockan 8.00 i den regniga och gråa septembermorgonen lämnar vår buss staden mot Småland.

Vid ratten i Björcks bussar har vi den duktige och trevliga föraren Micke. Första stopp för fika och macka, Nyköpingsbro. Ju längre söderut vi kommer, desto bättre väder. Vi gör en kort avstickare till Västervik

där vi intar lunch. Sedan går färden vidare på E22 mot Kalmar.

Där besöker vi Länsmuseet och får guidad visning av en Jenny Nystöms utställning.

Nästa punkt är incheckning på mysiga Calmar Stadshotell. På kvällen åker vi till Nybro och

Pukebergs glasbruk. Där vi bjuds en jättegod "Hyttsills-buffé" som avrundas med ostkaka. Därefter får

vi ta del av Hyttmästare Gunne Brandstedts mästerliga glasblåsning. Några av oss får även prova på

att blåsa glas själv.

Dag 2, äter vi frukost och checkar ut från vårt hotell kl 09.00. Bussen tar oss tilll Oskarshamn och Kulturhuset

där vi får en guidad visning av "Döderhultarn", Axel Peterssons berömda träskulpturer.

Sedan går färden vidare mot Vimmerby där vi först går igenom bryggeriet och med guide får lära oss ölbryggning. Därefter intar vi lunch.

Innan hemkomsten till Stockholm och cityterminalen gör vi ett sista stopp för kaffe och macka vid Stavsjö.

Vi hann med mycket på 2 jättetrevliga dagar + 2 soliga sensommardagar som bonus.

noterat av resenären roffe A

OceanBus och Spritmuseet

Höstsäsongen drog igång tidigt i år. Redan den 19 augusti träffades vi vid Djurgårdsbron och steg på en "buss". Eller gick vi ombord på ett fartyg? Vi for på hjul genom diplomatstaden och vid Källhagens värdshus åkte vi ner

till stranden. Bussen körde oss ut i böljan blå och då blev det en båt! En märklig känsla.

Vi for under Djurgårdsbron, en liten sväng i Nybroviken, ut på Strömmen förbi Kastellholmen och sedan upp

mot Grönan och tilbaka mot Djurgårdsbrunnsviken och Källhagen.

Väl på land tog oss "bussen" till Spritmuseet där vi gick runt i museet på egen hand innan vi intog lunch.