Två gånger Judiska Museet

Inte hade man väl trott att en guidad tur på Judiska Museet skulle dra så många intresserade!
En snabbt fullbokad första visning, gjorde att vi la in en visning till.


Museet är inrymt i Stockholms äldsta synagoga och är litet och behändigt, men innehåller mycket
intressant ändå.


Guidningen blev lite annorlunda i det att det mer var ett föredrag om judarnas historia i Sverige och
mindre om museets innehåll. Nog så intressant och guiderna berättade på ett initierat sätt om
judarna i Sverige. En historia som de flesta av oss hade mycket lite hum om.


Sverige har väl i stort hanterat judefrågan bättre än vissa andra länder, men det finns trots det skeenden som vi inte kan vara alltför stolta över.

Guiderna tog oss med på en tidsresa för det judiska kulturarvet genom svensk historia. En resa som väver samman judarnas historia i Sverige – som rymmer många erfarenheter att av hitta sin plats i ett nytt land – med den judiska tankevärlden och judendomens praktik. 

De judiska gårdfarihandlarna etablerade så småningom herr- och damekiperingar lite var som i Sverige och helt plötsligt blev den judiska närvaron här så påtaglig. Och många människor kom helt plötsligt i kontakt med det judiska arvet i jakten på den snitsigaste kavajen eller det rätta snittet på vårens nya klänning.


Ett 60-tal galgar från judiska konfektionsaffärer över hela Sverige Sala, Övertorneå, Malmberget, Skövde, Alingsås talar sitt tydliga språk om hur man etablerade sig på olika platser över hela vårt avlånga land. 

Det är Allan Rubin, barnbarn till galgen Pettersson & Katz som donerat sin fantastiska samling till Judiska museét

Servis från Gustavsberg, framtagen för restaurang Ritus. Restaurangen öppnade 1946 på Karduansmakargatan på norrmalm i Stockholm. Den blev populär bland de nyanlända judarna. Maten och vinet som serverades på restaurangen var koscher.

Denna ryggsäck bars av 13-åriga Else när hon kom till Sverige 1939. Tillsammans med fyra andra flickor kom hon med Svenska Israelsmissionen. I väskan hade hon en smörgås, några äpplen och ett ombyte. Tre av flickorna reste tillbaka till sina föräldrar. Ingen av de barnen överlevde. 

Många av de första judarna bodde i Gamla stan och var aktiva i både näringsliv och kungliga bestyr. I museets nya porträttutställning på kvinnoläktaren fick vi möta några av dem. Här fanns bland andra David Hirsch, den tyska spännmakaren som i raseri slog sönder synagogans fönster men senare kom att driva Stockholms största kattuntryckeri. Eller Recha Michaelsson som gifte sig i den svenska nationaldräkten och överlevde två äkta män.


Synagogan som var en plats för bön och religiösa auktoriteter har alltid varit noga med att hålla könen åtskilda under gudstjänst. På Judiska museét finns kvinnoläktaren kvar, den upphöjda balkongen med strålande utsikt över lokalen dit kvinnorna var förpassade medan männen tog hand om det praktiska.


Tror att visningen gav mersmak och det hördes flera som ämnade göra ett nytt besök på egen hand
för att i lugn och ro kunna genomforska museet.


Trevlig och god lunch serverades på Grillska huset, som drivs av Stadsmissionen. Vi gjorde därmed
också en social insats under dessa två trevliga dagar!


Vid pennan Jörgen Brandt                              Foto Lena Forsberg