Försommarkryssning på Hjäl­mare kanal

Efter lite strul med anslutningar från Roslagsbanan kunde 67 stycken glada LF-Seniorer lämna Cityterminalen och ge sig ut i Stockholmstrafiken.


Resan började landvägen i en mycket bekväm buss med bra AC. All heder åt Ekman buss med dess serviceinriktade chaufför som till vår förplägnad ägnat arla morgonstund åt att koka kaffe till oss.


Färden gick mot Arboga med ett kort busskaffestopp på rastplats där Lena Forsberg visade
kaffeserveringstalang med att lyckas bjuda alla 67 bussresenärerna på fika från en termos på nytt rekord 12 minuter!


Väl framme en bit utanför Arboga bordades Arbogarederiers fartyg M/S G Lagerbjelke för kanalfärd på Sveriges äldsta farbara kanal, Hjälmare kanal. Hjälmare kanal byggdes strax före och slutfördes några år efter att Gustaf II Adolf trillade av hästen i Lützen vilket vi - från den gamla kunskapsskolan - då placerar byggandet tidsmässigt när?

Syftet med kanalen var att förbinda Hjälmaren med Arbogaån som i sin tur ansluter till Mälaren. På
vattenleden – Sveriges äldsta – transporterades järn, virke och spannmål från Bergslagen för
vidare export ut på Östersjön. Kanalen fick sin nuvarande form av Baltzar von Platen på 1800-talet. 


Kryssningen startade vid Gravudden och började med broöppning för passering under Europaväg 20. Därefter tog slussandet vid. Nivåskillnade mellan vår startpunkt Gravudden vid Arbogaån (Mälaren) och Notholmen, vid sjön Hjälmaren, är drygt 21 meter. Sammanlagt skulle vi passera 9 slussar som alla öppnas och stängs med handkraft vilket sköttes av raska gossar som följde oss hela vägen genom kanalen men på land.


En säker kapten och tillika guide lotsade oss längs kanalen och vi njöt av en underbar försommardag. Vi åkte genom inspirerande miljö med grönskande ekar och lärkträd som paraderade längs med kanalen. 

Efter att med stort intresse betraktat några slussningar och njutit av omgivningarna var det så dags för lunch med kokt lax och romsås samt – förstås -vin/öl. Förtjänstfullt fanns det hantverksöl från Närke kulturbryggeri som huserar i Örebro att köpa.


Vid kryssningens slutmål Notholmen möttes vi åter upp av Ekman buss och vår trevlige chaufför som med säker hand lotsade oss hemåt längs E18 och busskaffe med bulle vid Enköping. Nöjda och ännu gladare anlände vi till Cityterminalen med en härlig upplevelse av vårt vackra Sverige.